Arbeidsmiljøhjelpen

Et verktøy fra Arbeidstilsynet

Tema: Tids- og arbeidspress

Her skal dere diskutere påstander om arbeidsmiljø. Kjenner dere igjen utfordringen hos dere? Diskusjonene skal hjelpe dere å se hva dere bør jobbe videre med, når dere i neste steg skal velge og legge til bevaringsområder og forbedringsområder.

Her er noen tips til hvordan dere kan gjøre det:

  • Velg en gruppeleder som noterer underveis
  • Bli enige om hvordan dere skal bruke tiden 
    Dere kan …
    • diskutere alle påstandene
    • velge ut de påstandene som er mest relevante for dere, og hoppe over dem som ikke er relevante
  • Skap gode diskusjoner
    Lytt til hverandre, og la alle komme til orde og si sine meninger. Ha respekt for at andre kan ha andre meninger og tanker enn deg.
  • Vær konkret og bruk eksempler
    Vær så konkret som mulig når dere diskuterer, og kom gjerne med eksempler fra egen arbeidshverdag.
  • Snakk om det dere kan gjøre noe med
    Ikke bruk for mye tid på ting det ikke er mulig å gjøre noe med.

Diskuter om dere kjenner dere igjen i følgende påstander:

  • Vi setter ikke av nok tid til å utføre de ulike arbeidsoppgavene når vi lager tilbud og planlegger arbeidet. Det er spesielt utfordrende når det skjer noe uforutsett.
  • Det hender at vi ikke får gjort oppgavene våre på grunn av at materialer og utstyr ikke er på plass når vi trenger det. Vi kan bli forsinket og det kan skape mer tids- og arbeidspress.
  • Det hender at vi har det så travelt at det går utover vår egen eller andres sikkerhet. Arbeidet kan innebære risiko og vi kan bli stresset når vi for eksempel ikke har nok tid til å få overblikk og ta hensyn til forbipasserende eller de andre som jobber på stedet. 
  • Vi har ikke tid til å melde fra om uønskede hendelser, avvik eller forslag til forbedringer. For eksempel når det skjer noe som nesten kunne ført til en ulykke eller en skade. 
  • Stramme tidsfrister eller for få folk på jobb gjør at vi ikke har tid til å ta nok pauser i løpet av arbeidsdagen.
  • Vi planlegger ikke godt nok når de ulike arbeidsoppgavene skal utføres, og vi stresser med å bli ferdige før neste yrkesgruppe skal inn.
  • Vi opplever for mye press fra oppdragsgivere om å bli ferdig med arbeidet.
  • Vi setter ikke av nok tid til å hjelpe hverandre når det er behov for det.
  • Lederen vår er ofte fraværende og vet ikke at vi har det travelt.
  • Kunder vil ofte at vi skal gjøre mer enn det de i utgangspunktet bestilte, og det kan føre til forsinkelser, økt arbeidspress og tidspress.
Velg nytt tema Legg til punkter